نتایج نشست سران ناتو در بخارست

نويسنده: مهین السادات صمدی
اما ناتو دعوت مقدونیه به عنوان یک داوطلب دیگر برای عضویت در این پیمان را تا زمان حل شدن اختلافاتش با یونان بر سر نام رسمی این کشور به تاخیر انداخت. با وجود پشتیبانی گرم رئیس جمهوری امریکا جورج بوش، ناتو این بار برنامه عضویت اوکراین و گرجستان، دو کشور شوروی سابق را پیشنهاد نکرد.
" سخیفیر "، دبیر کل ناتو در این رابطه گفت: کی‌يف و تفلیس برای کسب نامزدی به عضویت پیمان هنوز آماده نیستند. اما دبیر کل ناتو در عین حال اظهار امیدواری کرد که این دو کشور سابق شوروی حتماً در آینده نزدیک به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی در خواهند آمد.
دبیر کل ناتو همچنين پیشنهاد داده است که پیمان آتلانتیک شمالی به این مسئله در نشست ماه دسامبر برگردد. وی افزود ناتو به اوکراین در راه انجام هر نوع اصلاحات لازم برای پیوستن به این پیمان کمک خواهد کرد. دبیر کل ناتو در جلسه‌ مشترک خبری که روز 4 آوریل با "ویکتور یوشچنکو" رئیس جمهوری اوکراین در چارچوب نشست اوکراین و ناتو انجام شد، تصمیم پیمان در مورد اوکراین و گرجستان را یک قرار قوی نامید.
در حالی که امریکا و کشور های شرق اروپا از نامزدی کی‌يف و تفلیس پشتیبانی می کردند، برخی از کشورهای مهم عضو این سازمان به مانند آلمان، فرانسه مخالف اين مسئله بودند.
تحلیلگران آلمانی دلیل مخالفت برلین نسبت به این اقدام را نفوذ حزب سوسیال دموکرات در ائتلاف حاکم ربط می دهند. حزب سوسیال دموکرات صدر اعظم پیشین آلمان گرهارد شریدیر، همیشه طرفدار روابط محکم با روسیه بود.
روسیه نیز سرسختانه با پیشنهاد برنامه عضویت کشور های سابق شوروی در ناتو مخالفت می ورزد. در واکنش به تصمیم ناتو، مسکو قبل از عزيمت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به نشست بخارست با ارسال یک نامه بار دیگر پشتیبانی‌اش را از آبخازیا و اوستیای جنوبی، دو منطقه جدایی‌طلب گرجستان - یکی از دو داوطلب نامزدی به عضویت ناتو را بیان داشته است. اما با وجود رد شدن درخواست پذیرش بلافاصله اوکراین و گرجستان به برنامه عضویت ناتو، کی‌يف و تفلیس و همین طور امریکا، تصمیم اخیر این پیمان نظامی را پیشرفت بزرگي به حساب آورده اند.
تصمیم نشست بخارست را " دیوید بکردزی "، وزیر امور خارجه گرجستان پیشرفت بزرگ تاریخی نامید. هر چند برای پیشنهاد برنامه عضویت اوکراین و گرجستان یک جدول مشخص زمانی اعلام نشده است. ویکتور یوشچنکو، رئیس جمهور اوکراین نتایج نشست بخارست را يك پیروزی نامید و گفت: مطمئن است که کشورش در نشست ماه دسامبر حتماً نامزدی به عضویت این پیمان را به دست خواهد آورد.
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا نیز در حاشیه بخارست به خبرنگاران گفت: "قرار ناتو برای همه باز بودن درهای این سازمان را نمایش می دهد. وی افزود در طی یک دوره طولانی، موضوع بحث این بود که آیا ناتو به پذیرفتن عضویت اوکراین و یا کشوری در قفقاز، به مانند گرجستان آماده است؟ و این یک بیانیه دقیق و روشن است، بلی من در واقع فکر نمی کنم که این تصمیم برای مسکو خیلی خوشایند باشد."
پیمان آتلانتیک شمالی که فعلاً فرماندهی ایساف ( نیرو های بین المللی کمک به امنیت افغانستان ) را برعهده دارد، در نشست بخارست همچون "تعهد درازمدت استوار و مشترک - اش با این کشور را بیان داشت. این تعهد از جمله تکمیل نیرو های 47000 نفری ایساف و مساعدت به برنامه تا سال 2010 به 80000 سرباز رسانیدن شمار نیرو های ارتش دولتی افغانستان را در بر می‌گیرد. فرانسه در بخارست جهت ارسال نیروی بیشتر به افغانستان متعهد شده است و کانادا به دنبال آن اعلام کرد که نیرو هایش را در آن کشور حفظ خواهد کرد.
در نشست بخارست روسای جمهوری های ازبکستان و ترکمنستان نیز شرکت داشتند. اسلام کریم‌اف گفت: آماده است به ناتو در مورد استفاده از راه های آهن ازبکستان به منظور ارسال کمک های غیر نظامی به نیرو های ایساف قرار داد امضا کند. رئیس جمهور ازبکستان گفت، صلح و ثبات در افغانستان به رشد اقتصادی و اجتماعی تمام منطقه آسیای مرکزی مساعدت می کند.
این در حالی است که روابط ازبکستان با غرب در جریان آشوب های خونین اندیجان به تنش جدی میان تاشکند و امریکا منجر شد. اما در سال 2008 امریکا در صدد دست‌یابی به پایگاه هوایی خان آباد است. این پایگاه می تواند به عنوان ترانزیت نقش مهمی را در انتقال نیرو و سایر کمک های نظامی برای نیروهای ائتلافی امریکا در افغانستان داشته باشد.

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله